Biblioteka – Świat w jednym miejscu. Pod takim hasłem uczniowie z Zespołu Szkół w Sadkowicach obchodzili XIX Ogólnopolski Tydzień Bibliotek trwający 8-15 maja. Jest to program promocji bibliotek i czytelnictwa. Ma on na celu zainteresowanie książką dzieci i młodzież.
Udało się przeprowadzić kilka akcji:
Głośne czytanie
Dzieci i młodzież czytały głośno fragmenty wybranych przez siebie podczas losowania książek w klasach i bibliotece. Starsza młodzież czytała też młodszym dzieciom.
Drzewo czytelnicze
Uczniowie przybywający do biblioteki pisali na kolorowych kartkach z szablonami książek odpowiedzi na pytania Lubię bibliotekę bo…., oraz Co czytamy. Umieszczały je później na drzewie czytelniczym.
Wielkie zakładki do książek
Starsze dzieci wykonywały w grupach duże zakładki do książek, na których promowały swoje ulubione książki i czytelnictwo. Ilustracje odnosiły się do hasła Tygodnia Bibliotek. Zakładki te można obejrzeć w bibliotece szkolnej.
Gry i zabawy czytelnicze
Przez tydzień uczniowie grali w gry czytelnicze tj. Literackie Bingo, Kalambury, Skrzynia skarbów. Rozwiązywali zagadki, krzyżówki, rebusy, malowali kolorowanki i uzupełniali karty pracy.
Bardzo dużo radości sprawiły dzieciom gry czytelnicze udostępnione na tablicy interaktywnej na platformie Wordwall.
Zajęcia z zastosowaniem elementów czytania wrażeniowego.
Jest to innowacyjny model czytania. Według autorki, Małgorzaty Swędowskiej, czytanie polega na zbudowaniu takiego klimatu literackiego, by słowo drukowane przeplatało się z zabawą i niespodziankami poznawczymi.
Ekstraklasa czyta
Uczniowie mieli okazję obejrzeć i wysłuchać rozmów o czytelnictwie z wybranymi znanymi sportowcami.
Opracowała Renata Ekiel
Uczniowie z Zespołu Szkół w Sadkowicach po raz 2 wzięli udział w akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile, organizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. W ten sposób upamiętniły 78 rocznicę powstania w getcie warszawskim 19 kwietnia 1943. Akcji Żonkile od początku towarzyszy hasło ,,Łączy nas pamięć’’, które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności oraz potrzebę dialogu ponad podziałami.
Dzieci w przystępny dla nich sposób, zapoznały się z historią tego wydarzenia. Wykorzystane tu były filmy i materiały edukacyjne, przysłane przez Muzeum Polin, dostosowane do każdego wieku uczniów. Zajęcia przeprowadzała Renata Ekiel i Radosław Kowalczyk z pomocą wychowawców klas. Starsi uczniowie wykonywali również z papieru żółte żonkile pod kierunkiem pani Ewy Kępki i Mileny Kramarz. Żółty żonkil jest symbolem zbiorowej pamięci, gdyż w rocznicę powstania ocaleni ludzie przychodzili pod Pomnik Bohaterów Getta z takimi kwiatami.
Szkoła otrzymała podziękowania od organizatorów akcji muzeum Poli.
Opracowała Renata Ekiel
W dniu 4 maja 2022 roku w Zespole Szkół w Sadkowicach odbyło się VI Narodowe Czytanie Pisma Świętego pod hasłem: Pokój Temu Domowi. Biblia to dzieło wszech czasów. Przez wieki stanowiła inspirację dla malarzy, artystów i twórców literatury. Biblia zawiera uniwersalne symbole, motywy i wzorce osobowe, których sens można odczytywać w każdej epoce. Jest wspaniałym zabytkiem kultury, nieustannym źródłem badań językoznawców, kulturoznawców czy literaturoznawców. Według ministra edukacji i nauki, "Pismo Święte to także zbiór uniwersalnych zasad moralnych i etycznych, które powinny być obecne w życiu każdego człowieka, także niewierzącego czy wyznającego inną religię".
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-05-01/narodowe-czytanie-pisma-swietego-przemyslaw-czarnek-zbior-zasad-moralnych-i-etycznych/łem: ,, Pokój Temu Domowi". W tym roku czytano fragmenty Ewangelii wg św. Łukasza.
Czytanie wzmacnia pod takim hasłem odbyła się Noc Bibliotek 2021 zorganizowana wspólnie przez bibliotekę szkolną i Gminną Bibliotekę Publiczną w Sadkowicach.
Tradycyjnie odbyła się biesiada czytelnicza, podczas której uczestnicy rozmawiali o książkach i czytaniu. Dzieci przyniosły również swoje ulubione książki, prezentowały je rówieśnikom i czytały wybrane fragmenty.
Dużo emocji wzbudziła gra Literackie Bingo. Znajdowało się tam 25 pól z różnych działów i gatunków literackich. Gra polega na zaznaczeniu w grupach kolorowymi karteczkami 5 tytułów książek, które pasują do kategorii na sąsiadujących polach poziomo, pionowo lub po skosie. Za zdobycie Bingo dzieci dostawały drobne nagrody.
Bardzo podobały się zajęcia przeprowadzone przez Pani Urszulę Adamczyk pt. Masza i niedźwiedź, czyli w świecie rosyjskich bajek ludowych:
-Dzieci oglądały dwa filmy i wskazywały różnice
-Wysłuchały fragmentu książki "Masza i niedźwiedź" w jęz. rosyjskim
-Rozwiązywały zadania z treści bajki na platformie Woordwall
Dzieci brały udział także w innych grach i zabawach czytelniczych:
wypełniały karty pracy na podstawie serii książek Biuro detektywistyczne Lassego i Marii, M. Widmarka; grały w grę Jakim bohaterem książki jestem?; grały w gry czytelnicze na platformie Woordwall.
Pani Gabriela Stępniak wręczyła nagrody za udział w konkursie Paszport czytelniczy.
Podczas Nocy dziećmi opiekowały się Renata Ekiel, Gabriela Stępniak, Urszula Adamczyk i Dorota Olborska.
Opracowała Renata Ekiel
23 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. W Zespole Szkół w Sadkowicach obecne tego dnia były przedszkolaki.
Obejrzały nagranie piosenki Pociąg do książki zaśpiewanej i zagranej przez nauczycieli z Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Łodzi. Dzieci z Sadkowic, podobnie jak uczniowie z Łodzi, przyłączyły się do tańca z książkami w rytm melodii.
Najwięcej radości sprawiły dzieciom gry czytelnicze udostępnione na tablicy interaktywnej na platformie Wordwall. Gry te przystosowane były do wieku dzieci i dotyczyły książek. Dzieci liczyły książki, dobierały pary, grały w bajkowy pociąg. Poradziły sobie także ze znikającymi kretami.
Najmłodsze dzieci miały zajęcia z zastosowaniem czytania wrażeniowego. Jest to innowacyjny model czytania. Według autorki innowacji Małgorzaty Swędowskiej czytanie polega na zbudowaniu takiego klimatu literackiego, by słowo drukowane przeplatało się z zabawą i ruchem i niespodziankami poznawczymi.
Uczniowie Zespołu Szkół w Sadkowicach obchodzili ten ważny dzień zdalnie. Mogli sobie po zajęciach lub w weekend zagrać w gry czytelnicze odpowiednie dla ich wieku i sprawdzić odpowiedzi.
Interaktywne gry i zabawy czytelnicze oraz zajęcia z czytaniem wrażeniowym przygotowała Renata Ekiel.