Matematykę da się polubić
W roku szkolnym 2023/2024 w ramach innowacji pedagogicznej "Matematykę da się polubić" odbywały się zajęcia koła matematycznego. Brało w nich udział 8 uczniów klasy IIIb.
Celem zajęć było aktywne zdobywanie i wykorzystywanie wiadomości i umiejętności matematycznych dziecka. Wyrabianie takich cech jak analizowanie, planowanie, sprawne działanie, dokładność i dążenie do celu.
Realizacja projektu odbywała w ramach dwóch modułów.
I MODUŁ - oparty był na wykorzystaniu tekstów matematycznych, głównie zadań tekstowych standardowych i niestandardowych, ich analizowanie i rozwiazywanie; ćwiczeniu umiejętności rachunkowych.
II MODUŁ - oparty był na wykorzystaniu matematyki w życiu codziennym (mierzenie, ważenie, wykorzystanie tabel i diagramów, czasu, planowanie wydatków, przepisów kulinarnych, instrukcji).
Na zajęciach pierwszego modułu praca opierała się głównie na rozwiązywaniu różnorodnych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań wdrażało uczniów do logicznego myślenia, do zwięzłego wyrażania myśli, przyzwyczajało do racjonalnej organizacji pracy. Wyrabiało takie cechy jak analizowanie, planowanie, sprawne działanie, dokładność i dążenie do celu. Rozwijało również umiejętności rachunkowe. Różne metody i formy pracy umożliwiały odnoszenie sukcesu i podnoszenie wiary we własne siły.
W ramach zajęć drugiego modułu uczniowie wykonywali działania praktyczne wykorzystując jednostki masy, długości, pojemności, czas i jednostki monetarne. Mierzyli długości, dokonywali pomiarów wagi. Wykorzystywali diagramy i tabele do obliczeń czasu i obliczeń pieniężnych, planowali zakupy. Tworzyli gry matematyczne i przepisy kulinarne, działali według instrukcji.
Aktywne działanie umożliwiające zaspokojenie ciekawości poznawczej, zabawa i czynnościowe nauczaniu matematyki, a także praca w grupie bez oceniania pozwoliła na traktowanie matematyki i rozwiązywanie różnych zadań jak zagadek. Pozwoliło wyzwolić pewność siebie nawet u uczniów z różnymi problemami, rozwinęły się również ich umiejętności matematyczne, powiększyła motywacja do nauki matematyki.
Opracowała Janina Walas