
29.09.2022 r. szkoła w Sadkowicach wzięła udział w Dniu Głośnego Czytania.
Dzień Głośnego Czytania został ustanowiony w 2001 roku przez Polską Izbę Książki w dniu urodzin pisarki J. Porazińskiej. Celem akcji jest promocja głośnego czytania dzieciom, nabywania przyjemności z czytania i słuchania.
Była to znakomita okazja do zaproszenia dzieci z pierwszych klas, wychowawców oraz rodziców do świata książki. Dzieci miały okazje wysłuchać książki: Cukierku, ty łobuzie! W. Cichonia w interpretacji Pani Wójt Gminy Sadkowice Karoliny Kowalskiej, dyrektora szkoły Pana Marka Lewandowskiego, polonistki Pani Agnieszki Tulin, bibliotekarek Pani Renaty Ekiel oraz Pani Gabrieli Stępniak, a także uczniów starszych klas: Aleksandry Kwiatkowskiej, Anny Kłos i Gabriela Olborskiego.
Małym słuchaczom podobała się książka o przygodach cwanego i sympatycznego kota. Z uwagą słuchali i komentowali. Następnie wzięli udział w quizie i odgadywali prezentowane przedmioty kojarzące się z książkami.
Dziećmi podczas spotkania opiekowały się wychowawczynie klas pierwszych Halina Tokarska i Urszula Adamczyk oraz nauczyciel wspomagający Beata Świderek Binienda.
Opracowała Renata Ekiel
NARODOWE CZYTANIE 2022
W pierwszych dniach nowego roku szkolnego młodzież z Zespołu Szkół w Sadkowicach przyłączyła się do akcji Narodowego Czytania.
Celem Narodowego Czytania jest popularyzacja czytelnictwa, zwrócenie uwagi na bogactwo polskiej literatury, potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmocnienie poczucia wspólnej tożsamości. Akcja Narodowe Czytanie organizowana jest przez prezydenta RP od 2012 roku. Została zainicjowana wspólną lekturą Pana Tadeusza A. Mickiewicza.
Rok 2022 został uchwalony przez Sejm RP Rokiem Romantyzmu Polskiego, gdyż 200 lat temu wydane zostały Ballady i Romanse Adama Mickiewicza, które zapoczątkowały w Polsce epokę romantyzmu. Starsi uczniowie szkoły w Sadkowicach wzięli udział w Narodowym Czytaniu mickiewiczowskich dzieł 5.09.2022 r.
Uczniowie obejrzeli relacje z Narodowego Czytania 2022 z udziałem m.in. pary prezydenckiej, które odbyło się dnia 03.09.2022 r. w Ogrodzie Saskim w Warszawie, a potem na lekcjach języka polskiego czytali wiersze naszego wieszcza: Romantyczność, Pani Twardowska, Świtezianka, Lilie, Powrót taty, Rybka. Młodzież przeżywała treść wszystkich utworów, które pozwoliły im przenieść się w inny świat pełen rusałek, zjaw, legend, mrocznej przyrody i romantycznej miłości. Każdy znalazł coś dla siebie.
Opracowała Renata Ekiel
W dniu 23.06.2022r. na sali gimnastycznej odbył się apel podsumowujący działalność biblioteki szkolnej i czytelnictwo w roku szkolnym 2021/2022. Uczniowie i nauczyciele obejrzeli prezentację multimedialną z akcji czytelniczych. Prezentowane były zdjęcia wzorowych czytelników i uczestników konkursu Biblioteczny Kalendarz Adwentowy. Zaprezentowani uczniowie otrzymali nagrody książkowe.
Za wzorowe czytelnictwo:
Natalia Dośpiał -kl. Ia
Kaja Misztal- kl. Ia
Filip Dąbrowski- kl. Ia
Kacper Gos- kl. Ia
Dominika Kwiatkowska- kl. Ib
Barbara Olborska- kl. IIb
Klaudia Kaczuba- kl. IIIb
Gabriel Olborski- kl. V
Za konkurs Biblioteczny Kalendarz Adwentowy:
I miejsce-Michał Zabrzuch –kl.IIIa
II miejsce-Julia Różańska- kl. IIIa
III miejsce-Wojciech Karpiński- kl.IIIa
Za uczestnictwo w konkursie: Karolina Bąkiewicz- kl.IIIa, Roksana Kozłowska- kl.IIIa, Kacper Jarmundowicz- kl.IIIa, Karolina Kowalska- kl. IIIa, Natalia Czerwińska- kl. IIa, Zofia Czerwińska- kl. IIIa, Ilona Stępniak – kl. IIIa, Hanna Pluta – kl. IIIa, Hanna Szczepańska –kl.IIIa.
Najbardziej zaczytanymi klasami w roku szkolnym 2021/2022 były:
1 miejsce- kl. Ia
2.miejsce- kl. IIIb
3.miejce kl. IIb
Bibliotekarka Renata Ekiel życzyła wszystkim zgromadzonym spokojnych, wesołych i zaczytanych wakacji.
Opracowała Renata Ekiel

Dnia 19.05.2022 r. najmłodszych uczniów Zespołu Szkół w Sadkowicach odwiedzili aktorzy studia artystycznego Akadia z Suwałk z przedstawieniem teatralnym pt. Podróż do krainy zagadek.
Bohaterką sztuki była niegrzeczna dziewczynka Zosia, która nie lubiła książek. Jej marzeniem było dostać na urodziny laptopa. Była bardzo rozczarowana i zła, gdy dostała książkę. Za karę znalazła się w Krainie zagadek, z której mogła wrócić pod warunkiem, że rozwiąże otrzymane zagadki. Po wielu perypetiach dziewczynka zmieniła zachowanie i doceniła książki. Przekonała się, że książki są bardzo ważne w życiu człowieka i mogą być skarbnicą wiedzy o Polsce i świecie.
Dzieci z zaciekawieniem uczestniczyły w przygodach Zosi i aktywnie pomagały bohaterce czarować i rozwiązywać zagadki. Obiecały też, że będą szanować książki.
Spektakl zawierał treści edukacyjne. W ciekawy i zabawny sposób promował czytelnictwo. Zwracał uwagę, iż czytanie książek znacznie poszerza wiedzę, co w przyszłości pozwoli osiągnąć wymarzony cel.
Opracowała Renata Ekiel
Biblioteka – Świat w jednym miejscu. Pod takim hasłem uczniowie z Zespołu Szkół w Sadkowicach obchodzili XIX Ogólnopolski Tydzień Bibliotek trwający 8-15 maja. Jest to program promocji bibliotek i czytelnictwa. Ma on na celu zainteresowanie książką dzieci i młodzież.
Udało się przeprowadzić kilka akcji:
Głośne czytanie
Dzieci i młodzież czytały głośno fragmenty wybranych przez siebie podczas losowania książek w klasach i bibliotece. Starsza młodzież czytała też młodszym dzieciom.
Drzewo czytelnicze
Uczniowie przybywający do biblioteki pisali na kolorowych kartkach z szablonami książek odpowiedzi na pytania Lubię bibliotekę bo…., oraz Co czytamy. Umieszczały je później na drzewie czytelniczym.
Wielkie zakładki do książek
Starsze dzieci wykonywały w grupach duże zakładki do książek, na których promowały swoje ulubione książki i czytelnictwo. Ilustracje odnosiły się do hasła Tygodnia Bibliotek. Zakładki te można obejrzeć w bibliotece szkolnej.
Gry i zabawy czytelnicze
Przez tydzień uczniowie grali w gry czytelnicze tj. Literackie Bingo, Kalambury, Skrzynia skarbów. Rozwiązywali zagadki, krzyżówki, rebusy, malowali kolorowanki i uzupełniali karty pracy.
Bardzo dużo radości sprawiły dzieciom gry czytelnicze udostępnione na tablicy interaktywnej na platformie Wordwall.
Zajęcia z zastosowaniem elementów czytania wrażeniowego.
Jest to innowacyjny model czytania. Według autorki, Małgorzaty Swędowskiej, czytanie polega na zbudowaniu takiego klimatu literackiego, by słowo drukowane przeplatało się z zabawą i niespodziankami poznawczymi.
Ekstraklasa czyta
Uczniowie mieli okazję obejrzeć i wysłuchać rozmów o czytelnictwie z wybranymi znanymi sportowcami.
Opracowała Renata Ekiel