Matematykę da się polubić
W roku szkolnym 2023/2024 w ramach innowacji pedagogicznej "Matematykę da się polubić" odbywały się zajęcia koła matematycznego. Brało w nich udział 8 uczniów klasy IIIb.
Celem zajęć było aktywne zdobywanie i wykorzystywanie wiadomości i umiejętności matematycznych dziecka. Wyrabianie takich cech jak analizowanie, planowanie, sprawne działanie, dokładność i dążenie do celu.
Realizacja projektu odbywała w ramach dwóch modułów.
I MODUŁ - oparty był na wykorzystaniu tekstów matematycznych, głównie zadań tekstowych standardowych i niestandardowych, ich analizowanie i rozwiazywanie; ćwiczeniu umiejętności rachunkowych.
II MODUŁ - oparty był na wykorzystaniu matematyki w życiu codziennym (mierzenie, ważenie, wykorzystanie tabel i diagramów, czasu, planowanie wydatków, przepisów kulinarnych, instrukcji).
Na zajęciach pierwszego modułu praca opierała się głównie na rozwiązywaniu różnorodnych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań wdrażało uczniów do logicznego myślenia, do zwięzłego wyrażania myśli, przyzwyczajało do racjonalnej organizacji pracy. Wyrabiało takie cechy jak analizowanie, planowanie, sprawne działanie, dokładność i dążenie do celu. Rozwijało również umiejętności rachunkowe. Różne metody i formy pracy umożliwiały odnoszenie sukcesu i podnoszenie wiary we własne siły.
W ramach zajęć drugiego modułu uczniowie wykonywali działania praktyczne wykorzystując jednostki masy, długości, pojemności, czas i jednostki monetarne. Mierzyli długości, dokonywali pomiarów wagi. Wykorzystywali diagramy i tabele do obliczeń czasu i obliczeń pieniężnych, planowali zakupy. Tworzyli gry matematyczne i przepisy kulinarne, działali według instrukcji.
Aktywne działanie umożliwiające zaspokojenie ciekawości poznawczej, zabawa i czynnościowe nauczaniu matematyki, a także praca w grupie bez oceniania pozwoliła na traktowanie matematyki i rozwiązywanie różnych zadań jak zagadek. Pozwoliło wyzwolić pewność siebie nawet u uczniów z różnymi problemami, rozwinęły się również ich umiejętności matematyczne, powiększyła motywacja do nauki matematyki.
Opracowała Janina Walas
W dniach 20-22 maja 2024 r. odbyła się wycieczka na południe Polski. Przez 3 dni uczniowie z klas: 8, 7, 6 oraz 5 brali udział w eskapadzie na trasie: Pieniny - Słowacja – Energylandia.
Pierwszy dzień rozpoczął się niesamowitymi wrażeniami, jakie zapewnił uczestnikom spływ pontonowy – rafting z instruktorami przełomem Dunajca. Odcinek 18 km uczniowie i opiekunowie pokonali w czasie około 2h. Podziwialiśmy utworzony jako pierwszy w Polsce Pieniński Park Narodowy: poszarpane wapienne skały, wąwozy, urwiska. Każdy zapragnął zrobić sobie zdjęcie na tle najwyższego szczytu Pienin: Trzech Koron.
Po emocjach spływu udaliśmy się w miejsce zakwaterowania - do hotelu Grand & Resort Limba w Poroninie, gdzie spędziliśmy dwie noce.
Kolejny dzień spędziliśmy na Słowacji. Wraz z licencjonowanym przewodnikiem górskim podziwialiśmy przepiękne górskie szczyty, próbując zapamiętać ich nazwy i wygląd. Zwiedzanie u naszych południowych sąsiadów rozpoczęliśmy od Jaskini Bielańskiej – jednej z najczęściej odwiedzanych jaskiń na Słowacji. Oprócz „dziwacznych” form skalnych jaskinia jest znana z bogactwa występowania kalcytowej ornamentyki. Wielkie wrażenie wywarły na nas naciekowe wodospady, jeziorka, skomplikowane korytarze i przejścia przystosowane do zwiedzania. Następnym punktem wycieczki był przejazd kolejką linową- Bachledką usytuowaną na granicy Pienińskiego i Tatrzańskiego Parku Narodowego. Trasa o długości 600 m pozwoliła nam podziwiać naturę Magury Spiskiej z „przestworzy”. Prosto z kolejki udaliśmy na przejście Ścieżką w Koronach Drzew specjalnie przygotowanym drewnianym pomostem liczącym ponad 1200 m, a znajdującym się na wysokości 23 m. Zwieńczeniem pomostu była 32 m wieża, z której mogliśmy podziwiać szczyty Tatr Bielskich, panoramę Pienin oraz malownicze Zamagurze. W drodze powrotnej chętni mogli zrobić zakupy w słowackim markecie, a najczęściej kupowanym towarem była czekolada STUDENCKA.
Ostatni dzień spędziliśmy w Zatorze, gdzie znajduje się Energylandia – Park Rozrywki dla małych i dużych. Na obszarze 46 h znajduje się ponad 120 różnego rodzaju nowoczesnych i zaawansowanych urządzeń i atrakcji umiejscowionych w stylizowanych dekoracjach i aranżacjach zawartych w kompletnej audio-wizualnej scenografii przygotowanej specjalnie dla danego urządzenia.
Zgodnie z przyjętym planem wycieczki o 22.00 wróciliśmy pod szkołę, gdzie rozpoczęła się nasza przygoda.
Wyjazd zorganizował p. Radosław Kowalczyk; nad naszym bezpieczeństwem i harmonogramem wycieczki czuwała pilot wycieczki p. Kamila Ludwicka z Biura Podróży GLOB w Skierniewicach, opiekę nad uczniami sprawowali nauczyciele: p. Urszula Adamczyk, p. Adam Ziemba oraz p. Kamila Major.
Opracowała Kamila Major
W dniach 20-22 maja 2024 r. uczniowie klas IV, Vb oraz VI udali się na wycieczkę nad morze pod opieką nauczycieli: Magdaleny Żukowskiej, Ewy Kępki, Zbigniewa Gawrzydka oraz Martyny Wieteska.
Pierwszego dnia uczniowie zwiedzali Główne, Stare Miasto w Gdańsku. Spacerowali tam ulicami Długą, Mariacką oraz Długim Targiem. Zobaczyli na szlaku swojej wędrówki Bramę Zieloną, Złotą Kamienicę, Fontannę Neptuna oraz odwiedzili Bazylikę Mariacką. Drugiego dnia udali się na wycieczkę Półwyspem Helskim. Z przewodnikiem zwiedzili port na Helu, Cypel helski, Fokarium, Promenadę i Dom Morświna. Następnie udali się na molo w Juracie a potem mieli możliwość zobaczyć Aleję Gwiazd Sportu we Władysławowie. Po wyczerpującym, słonecznym dniu wrócili do ośrodka gdzie po obiadokolacji wspólnie z opiekunami udali się na wieczorny spacer i zabawy na plaży. Po powrocie z plaży czekała na nich kolejna atrakcja w postaci ogniska z pieczeniem kiełbasek. Wspólnym zabawom nie było końca. Ostatniego dnia w drodze powrotnej do domu zwiedzili jeszcze Zamek Krzyżacki w Golubiu Dobrzyniu. W godzinach wieczornych cali i zdrowi wrócili do stęsknionych rodziców czekających na nich pod szkołą.
Opracowała Magdalena Żukowska
17 maja 2024r. uczniowie klas II oraz chętni uczniowie z klas III, IV, V i VI wzięli udział w wycieczce do magicznego Torunia. Opiekę nad uczniami sprawowali: p. U. Adamczyk, p. W. Przybyłkiewicz, p. A. Głowacz oraz p. H. Tokarska.
Zwiedzanie Starego Miasta okazało się niezapomnianą przygodą z wyjątkowym przewodnikiem, który w barwny sposób przybliżał historię miasta. Dzieci z zachwytem podziwiały Ratusz Staromiejski, Krzywą Wieżę, Fontannę Flisaka, Gotyckie Spichlerze i pozowały do pamiątkowego zdjęcia przy pomniku sławnego polskiego astronoma Mikołaja Kopernika.
Podczas wizyty w Żywym Muzeum Piernika dzieci przeniosły się w magiczny sposób do XVI – wiecznej piernikarni. Tam poznały sposób wyrabiania pierników, a następnie same aktywnie uczestniczyły w tym procesie. W dalszej części, przy pomocy oryginalnych form kształtowały własne pierniki a po wypieczeniu zabrały tę pachnącą przyprawami korzennymi pamiątkę do domu.
Podczas wizyty w Toruniu, nie mogło zabraknąć oczywiście „podróży do gwiazd” w Planetarium. Obserwowany tam pokaz astronomiczny opowiadał o wielkości i budowie Wszechświata, opisywał popularne gwiazdozbiory na niebie, przybliżył tajemnice planet i galaktyk. Leżąc w wygodnych fotelach, przy dźwiękach muzyki, dzieci podziwiały nad głowami tysiące gwiazd i kosmiczne animacje.
Kolejnym punktem programu był udział w żywej lekcji historii, która zwieńczona została pokazem walk rycerskich. Na pożegnanie każdy z uczestników otrzymał pamiątkową monetę krzyżacką wybitą z metalu.
To był dzień pełen nowych doświadczeń, nowej wiedzy, przepełniony wrażeniami. Dzieci z entuzjazmem deklarowały, że będą do Torunia wracać.
Opracowała Halina Tokarska